• book@amin-negar.ir
  • ۰۲۱۶۶۴۶۲۱۳۱
                  
جستجو
گرفتن مجوز براي چاپ كتاب
18/11/1399

میدانیم که چاپ هر کتابی به خودی خود ارزش و اعتباری ندارد. اعتبار کتاب به دارا بودن شناسنامه کتاب و درج آن در صفحات اولیه کتاب است. گرفتن مجوزهای قانونی برای کتاب، تمامی حقوق مادی و معنوی آن را برای نویسندگان و ناشران محفوظ می‌کند. تمامی کتابهایی که بدون مجوزهای قانونی چاپ می‌شوند به لحاظ پیگیری قانونی و مالکیت به هیچ وجه قابل پیگیری نیستند. به این خاطر در این مطلب که با عنوان گرفتن مجوز برای چاپ کتاب ارایه داده‌ایم سعی خواهیم کرد مدارک لازم و مراحل گرفتن مجوز برای چاپ کتاب را به صورت تفصیلی و جزء به جزء ارایه کنیم.


۱- اخذ شابک از ISBN.ir
معمولا انتشارات لیستی از شابک های صادره دارد که میتواند هر یک از این شابک ها رو به یک کتاب جدید اختصاص دهد. بنابراین، ناشران ، شماره شابک کتاب را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را به کتاب تخصیص می‌دهد. دریافت شماره شابک پروسه زمانبری نیست و می‌توان بعد از صفحه آرایی کتاب شماره شابک را برای آن دریافت نمود.


2-  ارسال در سامانه وزارت ارشاد برای دریافت مجوز پیش از چاپ و فیپا بصورت همزمان
تمام متن کتاب بعلاوه شابک تخصیص یافته و مدارک شناسایی نویسندگان در سامانه ارشاد ارسال میگردد (اگر کتاب ترجمه شده باشد باید شناسنامه کتاب اصلی هم ارسال کرد.). به طور معمول بازه زمانی دو هفته برای دریافت مجوز پیش از چاپ و فیپا کتابخانه ملی لازم است.
در گذشته در ابتدای کار ناشران قبل از ارسال برای دریافت مجوز پیش از چاپ ابتدا بایستی برای دریافت مجوزفیپا اقدام می کردند ولی در سال 1399 با یکپارچه کردن سامانه فیپا و ارشاد پروسه گرفتن مجوز به کوتاه ترین زمان ممکن رسیده .


3- دریافت مجوز طرح جلد کتاب
با بروز رسانی سامانه جدید وزارت ارشاد،طرح جلد هرکتاب بایستی قبل از چاپ مورد تایید این وزارت خانه برسد.
با گذشت از این سه مرحله انتشارات مجاز به چاپ کتاب می باشد.