• book@amin-negar.ir
  • ۰۲۱۶۶۴۶۲۱۳۱
                  
جستجو
صفحه آرايي چيست
07/04/1399

صفحه آرایی چیست:

هنر انتخاب فونت، اندازه کلمات، فواصل خطوط، فاصله از حاشیه ها، زیباسازی و طراحی گرافیکی صفحات، جاگذاری مناسب عکس ها و … می باشد. به طور کل می توان گفت که صفحه آرایی به مجموعه عملیات قبل از آماده سازی چاپ نشریه می گویند. انتخاب مناسب رنگ ها جهت چاپ با کیفیت، دید خلاقانه و طراحی قوی از دیگر فاکتورهای یک صفحه آرایی مناسب است.

به عبارت دیگر صفحه آرایی هنر جذب توجه مخاطب به مطالب نشریه و کمک به افزایش توجه او به علاوه ایجاد اشتیاق در دنبال کردن موضوع نشریه است که این مهم با شناخت مخاطب به دست می آید.

صفحه آرایی به صورت تاریخی توسط حروف چینان و به طور دستی انجام می شده، اما این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی بیشتر از نرم افزارهای کامپیوتری برای این منظور استفاده می گردد.

 

هدف از صفحه آرایی

 
هدف از صفحه آرایی بالا بردن سرعت و میزان انتقال مفهوم شامل متن و تصویر به مخاطب می باشد. در صفحه آرایی با چیدمان مناسب مطالب و تصاویر به برقراری ارتباط بین مفاهیم و مخاطب کمک می شود. صفحه آرایی هر اثر بازتاب دهنده موضوع کتاب، مجله و یا مقاله است. برای مثال در کتاب کودکان با توجه به گروه سنی مخاطب استفاده از تصویرسازی، فونت، رنگ، قطع و فضای سفیدخوانی متفاوت است. به طور کلی صفحات هر کتاب باید با توجه به قطع، موضوع و مخاطب، چهارچوب و پاراگراف بندی مناسب را داشته باشد. ترکیب بندی هر صفحه نیز با در نظر گرفتن این اصول انجام می شود و برای داشتن یک چهارچوب مناسب لازم است که فضای صفحه موزون و چسم نواز باشد. ابعاد صفحات کتابهای موجود عموماً مطابق اندازه های طلایی و یا بسیار نزدیک به آن است.

بسیاری از نویسندگان اطلاع از این دارند که جلد خوب برای کتاب یک عنصر بسیار اساسی و تاثیرگذار است. جلد کتاب توجه خوانندگان را می‌رباید و به آنها ـ چه به شکلی مناسب و چه به شکل نامناسب ـ می‌گوید در داخل کتاب چه چیزهایی انتظار آنها را می‌کشد. باید بگوییم که طراحی جلد خوب برای کتاب کافی نیست و صفحات داخلی کتاب نیز همانند جلد می‌بایست ظاهری زیبا و خوب را دربر داشته باشند. شکل و تنظیم صفحات درونی کتاب صفحه آرایی کتاب نامیده می‌شود. شاید برای شما پیش آمده باشد که خواندن برخی کتابها برایتان (علی رغم سختی و راحتی محتوا ) آسان بوده و برخی کتابها بسیار سخت. به شکلی که وقتی برخی کتابها را می‌خوانید سریع خسته می‌شوید ولی از خواندن یکسری کتابهای دیگر خسته نمی‌شوید. با فرض اینکه محتوای هر دو کتاب به لحاظ کیفی هم سطح باشند یکی از عواملی که تفاوت ایجاد می‌کند می‌تواند تفاوت‌ها در صفحه‌آرایی کتاب باشد.

 

عناصر مهم در صفحه آرایی

1- سن مخاطب

سن مخاطب در صفحه آرایی حائز اهمیت می‌باشد. طراح با توجه به سن مخاطب باید به رنگ، فونت، تصاویر انتخاب شده و طراحی جلد توجه داشته باشد. این تفاوت را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

2- جنسیت مخاطب

برخی از کاتالوگ‌ها و بروشورها و یا بعضی کتاب‌ها مخاطبین تک جنسیتی دارند. بنابراین در چنین مواردی تصاویر، رنگ‌ها و عناصر به کار گرفته شده باید با جنسیت مخاطب هماهنگی داشته باشد.

3- میزان درآمد مخاطب

مجلات، کاتالوگ‌ها و بروشورها و کتاب‌های خاص گروه‌های مختلفی را هدف می‌گیرند. در بعضی از موارد این مخاطبین قشر پر درآمد جامعه می‌باشند و این مساله دست طراح را در انتخاب کاغذ، نوع چاپ و اندازه قطع باز می‌گذارد. همچنین اکثر کتب، مجلات و بروشورها برای قشر متوسط جامعه هستند بنابراین طراح باید در انتخاب اندازه‌ها، جنس کاغذ و نوع چاپ دقت لازم را به عمل بیاورد.

4- صفحه آرایی و فرهنگ

در برخی از جوامع رنگ و فونت خاص نشانگر گرایش فکری خاصی هستند. برای مثال رنگ قرمز نشان دهنده گرایش سیاسی خاصی در کشور چین یا روسیه می‌باشد. یا استفاده از فونت‌های گرافیتی در ادبیات لاتین نوعی شعارگونه به نظر می‌رسد. همچنین در کتب مذهبی از فونت یا علائم خاصی استفاده می‌شود.